Uppsatser om ord

Idag har vi haft kärkommet besök av bror och svägerska. Högtidsstund. Sällan smakar lunchen så bra som i familjens sammanhang.

Nu vet jag vad jag kommer att sakna mest när pensionsproten slår igen bakom mig i en inte alltför avlägsen framtid. Det är de uppsatser, vill kallar det I-search, om tre ord, som mina klasser i åk 2 brukar få göra. Utgångspunkten är att på ett lätt kåserande sätt presentera vad allehanda ordböcker har att berätta om just dessa tre ord.

Det är en sådan nöjsam läsning att tiden löper iväg och klockan är plötsligt alldeles för mycket. Dessa uppsatser är på mellan tio och tjugo sidor, fulla av associaltioner, språkhistoriska notiser och förundrade utrop över att de valda orden kunde ha så ytterligt olika betydelser. De (flesta i alla fall) har fått upp känslan för språkets mångskiftande innehåll tack vare alla de ordlistor etc som de hittar i skolan eller på biblioteket.

En av mina favoriter är Svenska Akademiens Ord Bok
(SAOB)  som jag slår upp i själv för rent nöjes skull. Denna har de upptäckt och även om de inte förstår alla förkortningar och hänvisningar, är den ändå en rik källa till kunskap.

Då har dagen gått och inom minuter startar den nya - bäst att tona ner ...
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback