Halmstad

TV ger minnena liv. I en repris såg jag Sven Wolter som van Weeteren. I och för sig bra men bakom skådespelaren skymtade alla de roller man sett denne scenens gigant i, t.ex. Raskens och Galilei Galileo. Senare, dvs. nu, handlar det om Vilhem Moberg på Kunskapskanalen. Det är nu jag njuter. Hans småländska stämma, trygg och uppkäftig på samma gång, får mig att minnas hans många inlägg på 1960- och 70-talen. Just nui berättar han småländska minnen.

Ett sådant minne hade vi i familjen när vi packade in alla barnens cyklar - det var tre barn då, Emily var ju inte född då. Vi hade en Mercedes 190 av 1963 års modell, då gammal men oerhört rymlig. Förutom allt pick och pack hade vi tre cyklar på taket och två barnditon i bagegeluckan. Så reste vi till Småland och tog in på Ljuders vandrarhem. Senare i kvällningen satt jag på kyrkogårdsmuren och läste första kapitlet i Utvandrarna - en oerhörd känsla av närvaro.
De följande dagarna cyklade vi på små gärdesvägar i Vilhelm Mobergs fotspår. Nu är jag glad att jag sparade alla plastlådor med diabilder. En vacker dag kommer jag att få tid att packa upp dem och föra över dem till dataformat. Men just nu ligger de nedpackade sedan många år.

Det blev mässa i Halmstad idag. På flera ställen i Mariakyrkan finns
målningar  f.a. av Erik Olsson, som tillhörde
Halmstadgruppen, där man var surrealister och kubister. Tavlorna är mycket intressanta men man behöver tillägna sig dem vid olika tillfällen för att lägga märke till alla detaljer.
 image544

I Halmstad finns möjlighet att åka till fågeltornet vid Trönninge ängar. Just nu är det mängder med gäss, kanske  inte lika många som på Getterön, men ändå värt ett besök. Nu var där mest grågås: en bläsgås fanns också, men den gick igräset och betade. Dessförinnan hann jag med ett besök på Mack, en svensk motsvarighet till McDonalds. Förutom bättre hamburgare får man alltid kaffe till maten. Idag dessutom en DN.
image546
Stark sydlig vind gjorde tillvaron i Rockportjackan riktigt behaglig - i den fryser man inte!

Och nu börjar en veckas lov. Det ska bli riktigt skönt.



Kommentarer
Postat av: Ivar Tengklint

Trevlig blogg och fina fågelbilder. Dina inlägg ger en bild av dig som en sympatisk människa.

2007-10-30 @ 16:40:57
Postat av: Anonym

Tack Ivar, det munnen talar om är hjärtat fullt av, heter det.
Min gissning är att det är två själsfränder som här utbyter tankar.

Mvh Hans

2007-10-30 @ 19:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback