Tågeländet - banverket reparerar

Ny tidtabell skickade iväg hemtåget fem minuter för den tid som sitter inristad i hjärnbarken. Väntan och sedan nästa förbindelse - med buss till Kungsbacka där tåget stod och väntade. En timme senare än vanligt.
Jag kontaktade Felix L. trädgårdsfirma och fick veta att man kommer i denna vecka för att så om gräsmattan.

Munkagårdsfloen var tom på skådare men en massa fåglar i den konstgjorda våtmarken. Fler och fler skärfläckor övervakar sina telningar som springer omkring bland trutar och skrattmåsar. En och annan unge borde väl gå åt.

Svalor pilade fram och åter. Backsvalor och ladusvalor mest. Hussvalor skulle finnas men jag såg inte en enda med vit övergump.En trana hade landat i kanten av vattnesamlingen. En tofsvipa gjorde ideliga försök att köra bort den stora gästen - kansle hade en unge passerat som groda? Till sist gav tranan upp och gav sig iväg bortåt en bit.

image289

Det är kallt. Vinterhandskar och dito mössa är nödvändigt att ha.



Kommentarer
Postat av: Anders

Backsvala!
Här är det snarast tvärtom mot det du beskriver. Det är gott om Hussvala och ont om Backsvala. Jag saknar Backsvala på min lista och kommer bli själaglad då jag äntligen ser en.

//Anders

Postat av: Anonym

Här har vi blivit bortskämda med rariteter sista veckan. I söndags stod det en ljusbukig prutgås i viken när vi letade efter en förrymd svartbent strandpipare. Prutgåsen var troligen samma individ som setts längre söderut i Halland: http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=9234729
//Hans
// Hans

2007-05-15 @ 19:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback