Söndag

Klockan åtta var det fågelskådarsamling. Jag kom lite sent men anslöt mig. Svartbent strandpipare hade dykt upp - ett helt nytt exemplar med gul ring kring ena benet. Om det kommer en sådan vart tionde år känns det normalt, sa' man. Nu kommer det två på en vecka!   Den här fågeln verkade lite piggare och gjorde snabba ruscher hit och dit i strandskafferiet.

image288

Så ser den ut. Jag var faktiskt nere vid tången på kvällen tillsammans med en god vän. Vi letade ända in i mörkrets hjärta utan att återfinna den svartbente. Men istället fanns där en prutgås och tio kustpipare förutom alla andra vi redan sett. Självklart hade jag ingen kamera med, vi skulle ju bara titta på en självklar överfotograferad pippi. Men man lär väl sig ...

Äntligen blev det katolsk mässa. Förra söndagen (det känns som igår) var det tre fransmän här så det blev ingen kyrka. Men nu blev det äntligen av. Religion eller i mitt fall kristendom eller i mitt specialfall den katolska trosuppfattningen är något omistligt - helst borde man fira mässa varje dag. Och i denna onda värld, där var och varannan säger sig inte kunna tro på en god gud eftersom det finns så mycket ont, känns det ändå rätt skönt att den gud man tillber offrade sig själv och lät sig slås ihjäl, dvs. korsfästes, för att vi andra skulle slippa  och dessutom få chansen till evigt liv. Det är att föredra framför en religion där man måste slå ihjäl andra och genom detta ta sitt eget liv, för att man menar sig tjäna sin gud bäst så.

Livet har med andra ord vissa oumbärliga fundament. Men de har inte tillkommit av en slump. Ett hyfsat långt liv har verkat detta: så mycket man fått ta emot av godhet, omtanke, kärlek och tro. Allt detta finns där som en rikedom, ansat och vårdat av änglar. Men ser man tillbaka finns det så mycket vånda, så tydliga svårigheter födda ur osäkerhet, rädsla, egen orförmåga, kanske mest av bristande tilltro till sig själv. Hade inte förlåtelsens och avlösningens ständigt förekommande närvaro funnits så påtagligt, hade livet liknat den kamp, trampkvarnslik med ibland traumatiska ångestpassager. Nu blev man buren där det var som svårast.  Det kan man somna gott på!

God natt!






Kommentarer
Postat av: Anders

Kul blogg!,
jag har varit här ett par gånger nu och kikat. En hel del arter man själv endast kan drömma om.

Speciellt roligt med den Ibersiska gransångaren. Såg att den gamla obsen (Lönestigsfågeln) skulle raderas i "Operation byktvätt" enligt club300.se, så det var väl lägligt med en ny. :-)

Jag fick tipset om din blogg av en kollega - David - som jag gissar att du känner. En trevlig man med rätt inställning!, men saknar fågelintresset vad jag förstår.

Eftersom jag själv också försöker fota ute i fält undrar jag lite om vad du använder för utrustning. På bilerna verkar det "digiscopat", men det skulle vara kul att veta vilka grejer du använder.

Vi slåss själva med en kombination av av Zeisstub (85 T FL) med 20-60x okular. På den sitter via adapter en billig Canon 540A (kompaktkamera) via filtergänga. Bilderna blir dock inte så bra som vi hoppats. För fåglar som sitter nära kör vi med en digital systemkamera (Nikon D70s) med ett telezoomobjektiv av enklare modell.

Har du några tricks att dela med dig av?

Undrar/Anders


Postat av: Hans

Anders!
Tack för din kommentar. Lönestig ligger ett par km från där vi bor i Glommen men den fågeln har jag bara hört talas om. Mitt fågelintresse väcktes i juli för tre år sedan och sen dess har jag skaffat lite prylar och byggt nytt hus i Glommen, strax intill Morups tånge.

Senaste tillskottet i fotoutrustningen var en Canon 400D + 300 mm fast optik med bildstabilisering + en extender 1,4. Detta verkar var och varannan skådare släpa på, färutom de få som satsat 100 000 på en rej ält tele. Digiscoping, det var min "apfälla" och i den sitter jag delvis fast ännu. Min första riktiga, som används ännu, är en Nikon coolpix 4500. Det funkar fint även om dispalyen är i minsta laget. Så finns det en Contax UR4, som passar till samma adapter, som i sin tur sitter på en likadan tub som du har.

Tips - mja, jag tar hellre många foton än bra. Men jag lär mig. Digiscoperandet går inte att avstå så länge jag inte kan skaffa ett 500 mm eller 800 mm tele.

Jag tittade som hastigast in på dagensfagel.blogspot.com Det ser riktigt trevligt ut och så får man träna på den engelska namnen.

Hälsningar
Hans

2007-05-14 @ 19:04:43
Postat av: Anders

Ok,
tack för tipset. Jo, digiscoping handlar mycket om att ta många bilder och hoppas på det bästa. Vi hade nog hopats på att bytet till den nya tuben skulle givit mer (körde med billig Olivon tidigare).
Telezoomen vi använder till systemkameran är också max 300mm och på det en 1.4x konverter. Det är dock lite väl klent ofta. Man måste komma rätt nära för att få tillräckligt med pixlar per fågel och det gillar oftast inte fåglarna... :-)
Nu samlas det istället till ett Tamron SP 200-500mm telezoom. Skall vara bra för sitt pris och tar även en 1.4x konverter om det kniper. Gissningsvis behöver man mer stativ då, för att få skarpa bilder.
MVH/Anders
PS.
Svenska namnen står alltid sist i varje blogginlägg.
Avibase är också användbar. http://www.bsc-eoc.org/avibase/avibase.jsp?lang=SV

2007-05-14 @ 22:19:35
URL: http://dagensfagel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback