Duktig vovve

"Man borde inte sova när som natten faller på" är något viscitat som ringde till i ena örat. Men nu när klockan går mot 01.30 har natten fallit på ett ganska bra tag. Jag minns att jag skulle vara effektiv idag. Ingen konferens utan hem så snabbt det nu kunde gå med fyra matkassar från diversehandeln Willys. Och Lidl. Där finns spännande tyska korvar, fettfri kvarg och grymt god förbjuden lättöl (drick vatten, 0 kalorier, ja, ja, jag vet) Allt från Deutschland.

Sen skulle jag rätta men jag måste bara ut och titta på fåglar. Fåglar??? Ja, min svaghet heter fåglar om nu någon inte fattat det för länge sedan. På med dubbla tröjor och alla grejorna, fast jag glömde handkikaren! Det ligger väl en Alzheimer på lur ... och sedan ut. På tången stod tre andra gubbar och studerade skärpiplärka, ängspiplärka, sandlöpare, sädesärla och lite till. Härligt. När jag blivt ensam kvar stannade jag ytterligare nästan en timme och såg skymningsljuset färga in allt i ett orangerosa skimmer. Utifrån sandbankarna tätnade leden av fåglar som letade upp vingens värmande skydd. 52 strandskator och 54 storspovar stod på rad. En mäktig syn. Längst ut på skären hade storskarvarna ställt upp sig, förhoppningsvis med skräpfisk i magen och med vingarna utspridda på tork. En toppskarv kunde urskiljas i ena ändan av raden. Skärfläckorna lyser i skymningen:

image204

Så var det dags att dra hemåt. Kylan hade nu kommit innanför näst innersta lagret och blåsten kylnade till från norr.

Väl hemma var det dags att ta ut Morris. Idag hade han satt i sig en hel skinkstek som hamnat lite innanför hans räckvidd. Som tur var fanns där inget ben som kunde skada. Men han såg så nöjd utnär han besiktigade alla kassar från affären med kännarmin. Hans nosminne måste vara imponerande.

Kvällshimlen lystes upp av en tunn, knvskarp månskära. Snett ovanför denna brann Venus intensivt. Resten av stjärnhimlen hade inte riktigt kommit igång men Orions bälte gick att ana i det tilltagande himmelsmörkret.

Sedan skulle vi se på Persson på TV. Vilka kulisser skulle måntro vädras idag? Nästa gång jag vaknade i en mycket obekväm ställning hörr Idol på att ta slut. House hade gått mig förbi trots att jag gillar den skådespelaren nästan mest av alla. Men det beror inte bara på hans rolltolkning av läkaren utan på hans gamängaktiga unge bottenlöst rike spoling, uppassad av betjänten Jeeves.
P.G. Wodehouse är min absoluta favoritförfattare och jag har läst massor av hans böcker genom åren.

Så, där kom jag åter till sans ackomanjerad av några Idol-dårar som snabbt förpassades ut under tårar och förbannelser.

Vad blev det nu av detta? JO, jag tog mig an högen med uppsatser och rättade nästan alla. Tåget imorgon osv. Och sedan har det gått en halvtimme och nu tänker jag sluta den här bloggen. Om fyra och en halv timme kommer väckningen att ringa. Hur kul som helst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback