Varma mackor vid Glommens hamn och hela världen känns så avlägsen

Åskvarning över Mellansverige - kraftigt åskväder kan väntas varnar DN med en hiskelig bild där blixten slår ner överallt samtidigt. Det är väl bara det vi väntar på när vi sviktar i drygt 30-gradig värme. Ikväll får jag motstå frestelsen att åka ner till havet. Istället får jag glädja mig åt 10 - 15 arbeten som återstår att rätta till morgondagens övningar.

Som plåster på såren har jag gjort iordning en skål med fettfri färskost och djupfrysta hallon, spetsat med en liten sked vaniljglass. Och så kaffe. Och i bakgrunden (från datorn alltså) tonar Christian Lindbergs bastrombon Guilmants Morceau Symphonique. Det kan inte bli mycket bättre. Lilia är i Katrineholmstrakten och träffar sina skrivkompisar.

Igår kväll fikade vi vid hamnen och satt och njöt i aftonsolen. Barnbarnen fiskade ut på piren. En fiskebåt la' ut

image364


En silvertärna gjorde luftkonster i närheten och lät sig fotograferas.

Och en ängspiplärka poserade med en nyfångad insekt.
image371

Skymningen föll och vi återvände hem. Nu har vi inga ungar längre att mata längre, med eller utan flugor eller andra insekter. Det är bara att slå sig ner framför TV:n om man vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback