Öland är ...

JO, fantasktiskt. Vackert, grönt, fågelrikt, uråldrigt, charmigt, fullt av jordgubbar och ganska tomt på bensinmackar.
Lilia är på skrivkurs på Folkhögskolan vid Skogsby. Jag är inkvarterad på vandrarhemmet vid Ås kyrka, Ottenby. Morrisvovven och jag delar numer allt, från sovgemak, ett pytterum med dubbelsäng, dvs en ovanför.
Vi delar korvpaket och vattenflaskor, vi delar upplevelser av Ottenby fågelstation. Ja, Morris går med näsan i gräset och jag får hänga med, fäst vid hans livlina med en spännband runt midjan. Jag går med näsan i vädret, ser det ut som, men det är bara för att fåglarna finns där uppe.

Min underbara nya telefon har fått ett program nedladdat - den vänlige föreståndaren på fågelstationen hjälpte mig. Kanske kommer jag att få en plonk så småningom med uppgift om något gräsligt ovanlig sällsynhet. Som t.ex. dvärgrördrom, som hittills bara setts av tio pers nånsin i Sverige, sa nån. Nu är det betydligt fler, det kan de tacka "plonk" för. Själv gjorde jag, dvs. vi ett försök. Morris drog åt ett håll och jag försökte stå kvar för att beva den lilla åmynningen där den sällsynta dvärgen befunnit sig 04.00 i morse. Jo, jag talade med fiskarens bror, som intygade att rördromen varit kvar då. Men vi gav snabbt upp, Lilia ringde och vi åkte dit istället. Hon ville se havet. Tredje gången lyckades det. I Glommen finns inte tre hundra begränsningar per km, man kan nästan köra bil på stranden. Men vi kom till Beijershamn och såg en skymt av Kalmarsund. Jo, Öland är fantastiskt ...

Telefonen ja, den går inte att ringa på. Rösten säger att allt är så upptaget just nu och försök senare. Men Lilia, som oxå är knuten till (bunden av) Telenor kan, dvs hennes telefon kan. Men inte min, trots att den går att höra radio på, fotografera, surfa på nätet och hålla reda på pulsen om man skulle frestas att springa.

Foton är lite svårt att bjuda på nu. Jag har Sulitelma (lapp-toppen - nä, int så kul) med mig. Den är antagligen för gammal för att ta emot världens snabbaste 4GB-kort. Inte ens ett halvsnabbt 1 GB-kort klarar den. Ett foto per kamera lösgjorde sig, sen var det stopp. Det blir nog bra med Epsonburken på norgeresan

image380
Ett litet foto kom dock över, ett par hussvaleungar i ett dött träd på väg in mot Långe Jan, Föräldrarna kom regelbundet och stoppade småkryp i deras munnar. Den sanna lyckan.

Kommentarer
Postat av: Kirsti

Öland denna årstid.. hur fint som helst! Blir smått avundsjuk på dina och Morris promenader där bland alla rariteter!
Du ger väl sedan en detaljerad blogg-rapport över vilka plonk som kom in? :)
Själv ser jag just nu fram emot en kort Gotlandsvistelse i mitten på juli. Ska göra ett försök att träffa på Halsbandsflugsnapparen. Vore ju kul med ett nytt kryss i listan.. men har missat honom under alla resor hittills så börjar tappa hoppet!
Trevlig sommar-fortsättning!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback