När glömskan blev min räddning

Emily provade 300 mmobjektivet och tog en massa bilder på ett par fisktärnor - de blev så himla bra!
Och när jag skulle mixtra med bilderna försvann de allihop. Jag laddade ner program som skulle återställa allt men lyckads bara återfå skalet - bilderna var borta. Men så skulle jag ta ibruk det senaste avv elektronikbranschens landvinningar - i alla fall för mig - en liten batteridriven hårddisk, en Epson P 2000 som YFO sålde för mindre än halva priset på rea -  för att lagra bilder på och framför allt tömma mina minneskort i när jag  är på resa. Så jag testade att lägga över alla bilder jag hade i ett sådant kort - och se, undret, där var alla Emilys 274  bilder. Jag hade helt enkelt glömt att nollställa minneskortet. Enligt alla
tester ska det fungera fint. YFO har troligen en till i Stockholm.
.
På andra sidan Galtåsbäcken gick vi i går, Morrisvovven och jag. Och där mitt ibland tallar och ormgranar (?) fanns ett par rödstjärtar. Honan pep varningssignaler hela tiden, hanen utstötte andra varningsläten. Här är honan.
image375

Hanen är mycket mer praktfull med sitt röda bröst och sitt svarta huvud och sin silverhjälm.

image376
Men där fanns fler överraskningar. Lösvångarens kull av kungar fladdrade omkring bland träden och ibland satt någon av dem alledeles still på behagligt avstånd för att se vilka typer som vandrade i skogen. Här är en:
image377

Småfåglar är svåra att hitta i bladverket men ger man sig bara tid och står stilla så kommer förr eller senare det gyllene läget och du har din bild.



Kommentarer
Postat av: Anders

Det är alltid lika tråkigt att förlora bilder. Med digitalkamera blir det snabbt många bilder också och vi är dåliga på att rensa. Vid nyår inventerade jag våra och hittade över 13400 fågelbilder bara från det senaste halvårtet... i och med det gick jag över till en extra (extern) USB-håddisk som jag använder som backupmedium. DVD är helt enkelt inte användbart med sådana mängder.
Vi har haft en veckas skådningspaus och istället umgåtts med människor i en stuga på Åland. Kändes lite ovant först, men ok efter ett tag.
Igår var vi dock igång igen med drag på Natthäger vid Hjälstaviken. Vi hade turen och tålamodet med oss och fick till och med lite bilder. Kolla bloggen
för dessa.
Trevlig semester!/Anders


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback