Ingen härfågel där heller

Lilia och jag åt lunch tillsammans. Det var trevligt. Men mest rörande var Morris' ömhetsbetygelser gentemot matte. Bakifrån tränger han sig fram mellan hennes ben och orsakar viss instabilitet. Det ser rätt lustigt ut. Men så gör han mot flera, f.a. kvinnliga medlemmar av familjen. Dock inte mot mig. Där kan han istället trycka in sin blöta nos innanför kragen om han kommer åt.

Idag skulle vi mest se ett annat Öland än fåglarnas. Så fort en runsten eller gravfält randades, blev det stopp och så ut och fotografera. Ett nytt intresse spirar: fjärilar. Flera har fallit offer för kameran. Men de kan vara glada: jag har använt varken eter eller nålar. Jag får titta på mina foton i sinom tid. En hel del växter har förevigats också. Eller före vigats kanske man trots allt ska säga med tanke på den högst tillfälliga evighetstillägnan det är fråga om, att vara digitalt foto. Vi lanserar förevi'ga, ett nygammalt verb som skulle betyda "något man fotograferat".

Claes Göran, skådarkompis, tipsade mig om att både sommargylling, härfågel och mindre flugsnappare kunde ses hos hans släktingar inte så långt härifrån. När jag hittat fram till gårdarna i grönskan, tagit mig fram emellan ladugårdarna och trampa in på vägen in i lunden, mötte jag systerdottern med hund, framsade lösenordet och blev strax inbjuden på kaffe. Vad jag såg? En talgoxe, en svarthätta, hane, en kråka och några fågelungar, misstänkt lika gråsparvar. Men kaffet var utmärkt och samvaron trivsam. Det blir  säkert ett återgäldat besök i Glommen vad det lider.

Nu ingår även Fågellokaler på Öland i arsenalen. Gräsgårds hamn visade sig vara ovanligt rik på vadare för att vara så här års: skärfläcka, skogssnäppa, större strandpipare, brushane med praktdräkt, silvertärna, drillsnäppa, storskrake, grönbena, rödbena och kricka + några till jag är lite osäker på. Ett tyskt par i husbil blev förtjusta när de fick titta i kikaren.

Morris har gjort taberas på de sista köttbullarna och den överblivna tjorittson. Sen somnade han i min säng.
Det ska bli skönt att komma hem imorgon och slippa åla sig ur sängen för att inte få flisor i huvudet.

Kommentarer
Postat av: lisen

Stackars du! men Morris är säkert lika angelägen att komma hem som du- även jag vill hem
Vi ses

2007-06-28 @ 22:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback