Hemma bäst

Lite bilder från Ölandsrresan skulle väl passa. Vid Görans dämme (Hulterstad) häckar sottärna, en underbart vacker fågel i grått:

image384

Där finns en mängd andra fåglar som trivs i våtmark med sötvatten men det får vi ta en annan gång.

image385

När jag igår försökte hitta härfågel och sommargylling hittade jag istället grå flugsnappare. Där var några ungar som kanske var nyfiken på fotografen och satt still.

Den vanligaste av alla fåglar på denna resa är rödbenan, som verkar finnas överallt. I det här fallet for den runt och levde rövare för att jag antagligen kommit för nära. Hedervärt, rödbenan, låt ingen slippa in i reviret. Skit på dom!

image386



Ölands folkhögskola var platsen för Lilias skrivkurs. Medan Morrisvovven och jag spankulerade kring husen, dunsade det till och en stenknäck, ungfågel, for rakt in i väggen och slog ihjäl sig. Den landade en meteer från mina fötter. Stor bestörtning. Ingenstans i Fågelguiden fann vi en fågel som liknade denna. Jo, näbben var samma men färger och andra karaktäristika var rätt annorlunda mot bokens bild. Men det berodde på att det var en ungfågel och det var rätt mycket gult i stället för brunt.


Hemfärden från Öland gick med god fart. En pizza i Lessebo fick oss på gott humör och resten skötte Virigina Woolf om på en CD-bok. Morris blev rätt mätt på pizzabitarna vi frikostigt delade med honom. Han sov mesta delen. Vi var hemma strax före halv åtta.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback