Trombon och storm

Det ingen idé att spjärna emot. Gott Nytt År, alla ni som läser bloggar. I mitt rum dånar trombonmusik ur datorns högtalare. Om jag kom mig för skulle jag skaffa ett par mer proffsiga. Just nu är det Rimski-Korsakovs Trombone concerto med Christian Lindberg, kanske världens främste trombonist.. Virtuos, känslig, kraftfull. Jag har fått förmånen att höra honom på koncerthuset i Göteborg för ett par år sedan. Därefter har jag haft hans musik i lurarna nästan dagligen. Här finns ett par tre smakprov!.

Annars lyssnar jag till J.J. Johnson och Kai Winding, som spelar jazz i duett så att det kryper i skinnet. Det finns smakprov på dem med! En koncert med dem och inte ett öra är torrt!

Nyårsafton blev en trevlig tillställning hos Lasse och Stina i Särö. Efter det sedvanliga laxochräkor ochkräftstärtar mm avnjöts Gevinnan och betjänten. Efter 100 gånger förmår han fortfarande att sätta skrattmusklerna i rörelse. Det är som med  Jaques Tati, den franske komikern, som jag faktiskt tycker är bättre än Chaplin, han har en förmåga att få en att skratta. Just nu visas fyra av hans filmer på TV. Två har redan gått men på lördag den 6/1 kommer Min onkel och dagen efter Playtime i 2:an, båda på eftermiddagstid. Se dem! Men tillbaka till nyårsafton. Ett nytt frågespel, en variant av Trivial persuit, avsett för baksätet  på långfärdsbilen, prövade vi.  Jo, jo, det var ju rätt roligt. Tiden gick fort fram till midnatt och Jan Malmsjö spelade en hel Shakespeareföreställning när han skulle framställa årets upplaga av Ringklockan!

Vi brukar alltid lyssna till alla domkyrkornas klockklang. Jag tor det har hängt med så länge jag kan minnas. Men det var på den tiden det bara fanns radio. Det ör ju möjligt att det är samma inspelning de kör år efter år. Hallåmannen i det inslaget minns jag sedan min tonårstid.

Dagens oväder till trots reste vi de tio milen in till Göteborg och katolska kyrkan. Känslan av att vara hemma på riktigt infinner sig alltid där. Stand-inkyrkohderden Lars Cavallin predikade, glasklart och engagerat och precis lagom långt. Jag har hans nya bok Påvar i moderna tider men har inte riktigt hunnit börja ännu.

storm

Det var orkanvarning i Skåne, men den kanske inte drabbar oss. Det blåste storm dock och vid Glomsten hade några skådare gömt sig bakom en sjöbod. Morris och jag sökte skydd i lä bakom stenen och kunde beundra naturens krafter som vräkte sig över udden.

De få fåglar vi såg kämpade frenetiskt i motvinden för att snabbt vinkla vingarna och flyga med rasande fart vinkelrätt mot stormbyarna. Jag lyckades fånga en tretåeig mås i vindkampen.
tretåig mås

Skärpan är inget att skryta med - jag skulle nog behöva uppgradera fotoutrusningen. Men man förstår att det kan vara häftigt att flyga i 27 sekundmeters motvind. De flesta fotograferande skådare jag ser har övergått till svindyra utrustningar med en Canon i ena änden och ett 300-mm objektiv i den andra. I mitten sitter en konverter på sisådär 1,5 x så i själva verket blir brännvidden bortåt 450 mm. Då går det an att fotografera fåglar i flykten. Jag minns dansken vid Hornborgasjön som jag frågade vad hans utrustning kostade. Han svarade: - "6000:-, men min kone ved ikke att det er euro, hun mener at 6000 kronor er meget nok". Men paret jag mötte igår hade var sin Canon med lång brännvidd.
Jag vann en tia på Alis lott. En liten början ...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback