Nu är det bara bländare som gäller

Orkanen blev inte så förskräcklig här. Någ blåste det, men vi blev förskonade från olyckor. åtminstone i vår närhet. På söndagen försökte jag att ta mig ner till havet - och det lyckades, även om man fick ta livtag med stormbyarna för att inte bli omkullkastad. Det var knappast någon sikt ut över havet: saltsdiset låg tätt

-Hamnpir i storm


över vattnet och vräkte in över land. En bilruta blev nersmetad med salt och ogenomskinlig på en halvtimme. Jag sökte upp ett par tre skådare som satt i lä bakom en sjöbod. En  och annan fågel kämpade sig igenom byarna, men det var inte många som prövade vingarna i det här vädret.

höga vågor

Men vid ettiden avtog vinden något och sikten klarnade. Det blev dock en trevlig pratstund.

Idag, måndag, skulle tågen gå som vanligt, hade SJ meddelat. Men när jag i morse kom in på Falkenbergs station, fick vi veta att tågen var inställda och att inga bussar var att vänta. Det fick bli bilen in.

Jag har lärt mig en hel del till om optik och vilka villkor som gäller för telekonverter: Minst F/4 och IS samt fast brännvidd är de ideala förhållandena, sa man på Scandinavian Photo i Mölndal, varför jag traskade hem med ett 300 mm/4 IS Usm. Skulle man satsa på en f/2,8 blir det ytterligare nästa tio u pp. Priset, tja det var alldeles för mycket för en optik som jag egetnligen inte alls planerat köpa - men som jag gärna skulle vilja ha! Men det går att få den 1,200 kronor billigare på YFO, som öppnat i ROOMs f.d. lokaler på Ekelundsgatan. En proffsaffär i samma hus! Så det blir till att utnyttja det öppna köpet och göra om affären. Passar bra på torsdag då det är Öppet hus på kvällen.


Just nu visar termometern på 12,9 grader - utomhus! Och det är den 16 januari detta nådens år 2007, mitt i natten. Ur led är termometern!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback