En fantastisk kamera

Äntligen, efter många turer kom så äntligen Canon EOS 400D in i huset (himla otympligt namn), 400:an får räcka.Tillsammans med 300mm objektivet med bildstabilisering och autofokus, var det en fröjd att använda. Medan solen ännu svävade öve vattnen tog jag mig ner till Glommens hamn. Där är det alltid en massa vitfågel, dvs. måsar och trutar. Min granne hade dessutom prickat in en riktig raritet, en kaspisk trut, som är så sällsynt att den inte ens finns med i Fågelguiden. Klicka på den och se en bild, som dock inte jag tagit. Men det kanske kommer.

Men att fota med denna kombination var och är och kommer att bli ett fantastiskt äventyr och nöje. Autofokus reagerar mycket snabbt. Att följa flygande fågel med ena ögat i sökaren och det andra på fågeln går lekande lätt. Canon har en teknik som tar bort störande brus även när man ställer in kameran på högsta ISA-tal (1600). men det går inte helt att undvika gryniga bilder. Särskilt i skymningsljus, som var det enda jag hade får mina provskott, blev det kornigt. Men det är å andra sidan effektfullt i vissa lägen. Det syns tydligt på detta exempel.

eos400 1


En nackdel, oväntat nog. är att med drygt 10 Mpix tar det längre tid att processa bilderna i datorn. Men det går ju att ställa in och inte göra bilderna så onödigt stora.


400D 2

Nu känner jag mig som ett bortskämt barn. Men samtidigt minskar ångesten en aning inför den förestående pensioneringen. Vi har alla våra försvar ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback