Rödhalsad gås och lite rovfågfel

Äntligen eller tredje gången gillt!. Igör ingenting, i morse för kort tid men på hemvägen mellan två skurar såga jag den, långt in i området, delvis skymd av kor och höga växter. Men vänlig skådare hade koll på var den var och där såg jag den efter ett litet tag. Tyvärr var det för långt fotoavstånd, men det går ju alltid att låna någon annans bild.

Turen fortsatte. En pilgrimsfalk satt mitt ute på ett fält och tog igen sig. Vacker syn. Och så kom överraskningen, när jag satt mig i bilen för att åka hem, llog en fiskgjuse ner i vattnet och lyfte med en stor skädda mellan klorna. Den flög rakt över huvudet på mig och jag fick i väg några fotoklick. Mäktigt!

image449

På hemvägen såg jag i ögonvrån två stora rovfåglar. En avtagsväg ledde mig rakt inunder dem och det blev åter några lyckade skott.

image450

Nu är frågan bara vad det är en för en fågel. Är det en ormvråk eller bivråk eller något helt annat?
Tacksam för svar.

Kommentarer
Postat av: Kirsti

Gratulerar! Du prickar ju av fåglarna en efter en på löpande band. Och fina bilder, som vanligt. Man lär sig mer här än i fågelböckerna..
Följer med spänning om du får något svar på vad den ?utan fisk? är för art. Skulle gissa på ung brun kärrhök.. men är inte säker.
Fortsätt rapportera, jag ser fram emot fler rariteter.. :)

Postat av: Hans

Hej!
Brun kärrhök sa min kollega direkt. Hona. Ja, ibland har man tur, sedan gör kameran resten. Det svåra är att få in den i sökaren.
MVH Hans

2007-08-18 @ 15:28:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback