Citronärla och smalnäbbad simsnäppa

Att ha larmsystemet kopplat till Clubb 300 är inte så dumt. Hela dagen piper det in små meddelanden om rödhalsade gäss och annat sällsynt. Idag fick vi veta att en citronärla landat i Korshamn (Morups tånge) tillika med en smalnäbbad simsnäppa. Försedd med kameror och kikare sällade jag mig till den viskande församling av skådare/fotografer som smugit sig fram 10 - 12 m från den intet ont anande simsnäppan. Det blev praktfulla bilder, det var jag säker på, ända tills jag upptäckte att jag glömt minneskortet till Canonkameran. Där hade jagt förväntat mig de bästa bilderna men nu fick digiskopingen med lilla Contaxen ta hela ansvaret. Och det blev därefter:
image443

Detta är en 1K fågel, dvs född i år. I Fågelguiden säger man att den kan rasta lite här och var i norr men att den sedan flyger nästan nonstopp till Arabiska havet. Det var duktigt. När jag återvände lite senare på kvällen hade simsnäppan flyttat på sig. Har jag tur i morgon och det inte ösregnar ... Man måste ha extra minneskort lite överallt.

Citronärlan var också en årsunge, dvs inte riktigt fullvuxen. Men den gick vid den halvstora pölen och pickade i sig insekter och var mycket lätt att se - och fotografera. Antalet skådare var stort.

image445
Inte mycket till bild, men ansiktetes speciella kindomgärdning och vingbanden syns i alla fall. Enligt Fågelguiden övervintrar den i Sydostasien och ska inte alls förekomma i Skandinavien, även om det händer att den häckar här. Eftersom detta är en juv borde föräldrarna häckat i vår del av världen.

Som ett kul inslag kom ett par gulärlor, betydligt gulare, inhoppande på scenen. För övrigt var det gott om vadare. En skärfläcka håller sig envist kvar när alla kompisar verkar ha flytt fältet. Den rödhalsade gåsen har lämnat Onsala och landat i Båtafjorden norr om Varberg. Var månde den vara imorgon?

Ja, så har vi visst börjat jobba också - ett trist faktum som förhindrar nyttig fågelskådning. Om sju och en halv timme är det upprop för de nya ettorna. Kvällsluren har gjort sitt och nu är jag sömnig igen. Jag slipper i alla fall att flyga till Arabiska havet. God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback