Påsknatt

Lördagen var en kall och blåsig påskafton. Det skulle bli middag för Anna, Johan, pojkarna och oss själva. Bullbak, konsultationer i Husmanskonst, inköp på ICA för omväxlings skull. Jag försöker rätta några uppsatser emellan alla göromål. Ingen fågelskådning idag, det får bli en annan gång. Istället sysselsätter sig hjärnan med att spekulera över hur livet efter Fiat skall gestalta sig. Ska jag gå upp tre kvart tidigare och åka buss, ska Lilia skjutsa mig till Fbg? Hon har ofta något hon själv måste till, sjukgymnast eller något annat i den vägen. Och bussarna slutar att gå någorlunda regelbunder efter klockan tre - det har jag fått erfara. Det måste bli en bil till. Så går man igenom alla tänkbara alternativ, tittar i annonser, på nätet, gör upp kalkyler där minsta kostnad läggs in och jämför. Hur mycket skiljer det i kostnad på en som drar 0,85 och en som nöjer sig med 0,45? I långa loppet? och som bara kostar 495 i skatt? Så spirar bilden fram av ytterligare en Aygo, billigare bil kan man inte ha.

image223

Då får vi två i familjen. Antagligen lättsåld när den dan kommer. Och dessutom, inte minst därför, kanske just därför, skulle tro att det är ett viktigt argument, något som är aktuellt just nu: man får 10.000 av staten om man köper en miljöbil! Och så kan man parkera gratis i Falkenberg, säkert i Varberg och Kungsbacka samt förstås i Göteborg. Det kommer ingen begagnad bil att erbjuda. Så om nu Emily lånar en sådan bil för de pengar hon ändå bidrar med, så är det inte den sämsta affären men kanske den bästa. Vad kostade tre år i reparationer på Fiaten? Jag rodnar, att envist hålla fast vid den skrothögen var en dålig affär. Toyota har tre års garanti på sina bilar. Bara det. Jo, jag är lätt att övertala. Nu får vi se om banken kan ställa upp men sin ännu ganska hyfsade ränta. Och våra utflykter - två Stockholmsresor inom en månad: Lilia ska jag skjutsa till Arlanda så att hon slipper konka på krycka och tungt bagage och lite senare ska vi på teatern i huvudstaden.

Middagen förlöpte med påskglam och god mat. Emilys bullar var en verklig höjdpunkt och Lilias kyckling à la Mannerström var himmelsk. Pojkarna fick lära sig alla gamla vitsar på temat: Det var två tomater, som skulle korsa en väg ... eller Vad sa' myran när han kom till Sahara ...  eller till alperna?

Sen slocknade vi. Det var Lilia som vaknade när min väckare fått fel input. Men vi kom upp strax efter 23.00 och var i S:t Laurentii kyrka 23.30 på midnatssmässa. Den var fin. Något fler än på långfredagskvällen. Det är knepigt att ändå gå fram till nattvarden med höger hand på vänster axel och inte delta helt ut i mässan, men imorgon är det katolsk mässa i Apvelvikshöjdkyrkan kl 15.00. Då är det vår tur.

Nu är klockan 02.00. Om jag smyger ut i köket och norpar en av Emilys underverksbullar och ett glas mjölk kommer jag att känna stark lycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback