Melankoli

Nobelpristagaren lämnar mig ingen riktig ro. I fredags, dagen efter tillkännagivandet att Orhan Pamuk fått nobelpriset i litteratur, tog vi tillfället i akt att jämföra några kommentarer från olika tidningar samt läsa den text som DN publicerade, ur romanen Istanbul, minnen av en stad.
   
"Landskapets skönhet kommer av dess melankoli" är devisen som inleder romanen. Och det är detta grundackord som hörs igenom de första sidorna av denna inledning, minnesbilder och hågkomster accompanjerade av reflektioner. Torrt, sakligt, inga starka känslouttryck men ändå något vemodigt som drar läsaren vidare in i texten. Det är en barndomsskildring från en annorlunda stad, från en främmande kultur men ändå så begriplig. Det är också en barndomsskildring gjord femtio år senare, med ett helt livs erfarenheter som fond där författaren kan vandra mellan de olika skikten i sitt liv och få det ena belyst av det andra. Ja, det ska bli en högtidsstund när jag får tag i en roman av Pamuk. Men jag får väl hålla mig till jul; det har blivit en julklapp varje år med årets pristagare.

Min egen barndom ligger där den ligger - skulle jag börja bearbea den kommer minnena, ett efter ett. Det gamla fotografiet, som jag egentligen inte är så intresserad av, får mig motvilligt att minnas situationen, känna igen alla kring bordet och placera in händelsen. Det skulle vara ett mödosamt arbete men det är möjligt och en dag kanske jag det bli verklighet. Det har inte fått karaktären av "önskedröm" att göra det - ännu får jag väl tillägga för säkerhets skull. Annars brukar jag förverkliga mina drömmar, så långt det nu är möjlligt med hänsyn till andra. Mest blir de av materiell natur.  "Om du förverkligar dina drömmar har du ju inga kvar", säger hustrun. Sant. Ett liv utan drömmar är tomt och trist. Men ett liv med drömmar som inte går att förverkliga är smärtsamt, ja ibland outhärdligt. Men ett liv med förverkligade drömmar kan ju också resultera i skåp fyllda med .... skrot. Alla samlare av allt från frimärken till julgransfötter får väl representera de ständigt uppfyllda drömmarnas tillstånd. Det dröjer inte så länge innan man hittar nästa pryl på Tradera att lägga till sin samling.

Jag trodde att förverkligandet av min tonårsdröm, att äga en tvåögd spegelreflexkamera, skulle tända det där fotointresset jag hade då. Men nej, det blev några kilotunga pjäser i ett skåp som tas fram någon gång men det stannade där. Det som en gång verkade vara höjden av teknik och funktionalitet är nu enbart patetiskt.

Landskapets skönhet kommer av dess melankoli - var det ju ...

Jag kunde inte motstå frestelsen att titta in i SAOB och slå på 'melankoli'. Där läser jag:

Språkligt betyder melancholia "tillståndet att ha svart galla" på grekiska.
Vidare - själstillstånd (enl. humoralpatologien förorsakat av allt för riklig förekomst av "svart galla", se ovan ( i humoralpatologien: den kroppsvätska, "svarta gallan", som ansågs stå i samband med elementet "jorden") /- - -/
1) som yttrar sig i svårmod l. tungsinne l. nedstämdhet av längre l. kortare varaktighet, tungsinthet, sorgbundenhet; särsk. psykiatr. om depression av patologiskt urspr. som utgör symtom för l. fas i viss sinnessjukdom.

Det är ju väl att vi lämnat den gamla uppfattningen om att allt är uppbyggt av jord, luft, eld och vatten. 

Det är hög tid att säga god natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback