Goretex och Den goda människan från Sezuan

Morris älskar att cykla.Säger man "ut och cykla" går svansen med dubbla hastigheten. Jag har tre cyklar att välja på. Den äldsta är ett övertag från dottern Anna, som fått den av en gammal fästman någon gång och sedan skulle jag  a b s o l u t  ha den, trots att jag hade en bra sjuväxlad Monark, som blev stulen. Nu står den med punka på båda hjulen. Så köpte jag en på SIBA, fick den billigt då de inte blev av med alla cyklar på VM-försäljningen. Men den har stått upp och ner i tre veckor med fel i baknavet: det går lika lätt att trampa framlänges som baklänges. Nu har hustrun påpekat detta ett antal gånger och jag har snart inget bra argument kvar. Och den kan barta lämnas in i Göteborg. Eller Helsingborg.

Men Morris vill ut och idag tar jag hustruns "gamla", en präktig damcykel från Skepshult med ordentlig cykelkorg. Himla bra. för då slipper jag lägga dogdroppspåsarna i .... ja det hör inte hit. Denna morgon ger vi oss ut i blåsvädret. Det luktar hav - men det är en eufemism, det är rutten alggoja som ligger halvmnetertjock på hela den underbara plajan. Hursomhelst, lukten har man lärt sig att fördra. Man kan t o m gilla den, ska du veta, ursprunglig natur, really back to basics.

 Morris bestämmer tempot. ibland kan han stå och nosa i fem hela minuter, krafsa med framtassen och trycka ner nosen i något som en gång varit en feminin hundvarelses urin. Vilka bilder får han i huvudet ...? Men till sist ger han upp och markerar på sitt eget sätt att han var siste man på den platsen.

Men det går inte att slappna av - får han syn på en katt kan det antagligen gå illa för katten. Ibland tar han ett jättesprång rakt in i högt gräs och kan lätt fälla både husse och cykel. Då är det nästan alltid en katt som tryckt i gräset men nu springer för livet. Det är synd. Min brorsdotter har en snäll gatukorsning till hund som  ääälskar brorsans katt - så upplyftande att se dessa två ligga och vänslas i underbar sämja.

Just denna morgon var särskilt blåsig. En kikare hade fått följa med och i den såg jag en större grupp fågelskådare vid Glommens sten. Det vore intressant att ta sig dig och se vad det hittat i sina tuber. Alla hade Goretex i någon form. Min vinterjacka tyckte jag var ett bra val denna dag, med kapuchongen uppfälld var det faktiskt  ganska mysigt där inne i värmen, nästan som när man bestämt sig för att inte stiga upp på morgonen och dragit täcket upp till nästippen. Då kom regnet. Med i genomsnitt 22 sekundmeters intensitet och med högsta vattentryck tog det inte många minuter innan man man låg i kallt vatten med ett blött täcke upp till nästippen. Det var bara att cykla hem. Det är en fördel med Morris inställning till katter: säger man "Morris, ta katten" och interfolierar med några Tsssssch, blir han som förbytt och tror att han har en katt framför sig på cykelbanan. På det viset kommer man hem ovanligt snabbt.


Ikväll åkte vi de tio milen till Göteborg för att se
Den goda människan i Sezuan av Brecht. På Stadsteatern. Fribiljetter, provtitt. måste kolla om denna föreställning passar får mina elever. På frågan hur längde den varade: 3 timmar 15 minuter började jag dra öronen åt mig. Då måste det vara en särdeles rapp och välspelad föreställning om man ska vinna den unga generationen - så när som  på de intellektuella eleverna, som kan skilja på ett rafflande händelseförlopp och tankeinnehållet i en pjäs.

Jag saxar några rader ur webinfot om pjäsen:

"Tre gudar i skepnad av folkhemstanter söker efter goda människor på jorden. Den prostituerade Shen Te verkar vara den enda kvar. För att inte gå under skapar hon ett manligt alter ego, Shui Ta. Hård och kallsinnig styr han upp affärerna och får dem att blomstra - men till vilket pris? Anna Takanens version utspelar sig bland arbetslösa och nyfattiga i en förort någonstans i världen."
 
De tre tanterna verkade komma direkt från Kurt Olssons föreställning, en mycket medveten koppling. Här hade jag väntat mig att salongen skrattade gott, men det kom av sig. Så var det ända fram till pausen, föreställningen lyfte inte, den där magiska förtrollningen som jag ganska ofta fått erfara i salongen uteblev. I pausen gick vi.  Jag tror inte att många av mina elever skulle vinnas för teatern efter dessa dryga tre timmar. Förhoppningsvis blir föreställning bättre efter ett tag när man spelat sig samman. Men du som känner för Brecht, ska naturligtvis se den. Tyvärr orkade jag och hustrun inte hela. Men omtanken om Morrisvovven, ensam därhemma, bidrog också till vårt beslut.

Brecht har använt Bibeln förr som inspiration, t.ex. i Den kaukasiska kritcirkeln. I Den goda människan blir man omedelbart påmind om historien när Abraham fick besök av tre män (= Herren Gud) som bekräftar löftet att Abraham ska få en son inom ett år trots att Sara är kommen till hög ålder. Men när de tre männen bryter upp därifrån, ser de ned på Sodom och Gomorra och då inviger Gud Abraham i sina planer att utplåna de mycket syndfulla städerna (1 Mos 18:16 ff) Men Abraham försöker förmå Gud att inte utplåna Sodom: om det så bara finns femtio rättfärdiga i staden. Så fortsätter det - ja inte ens om det finns tio rättfärdiga ska staden gå under. I 19 kapitlet utvecklas så tragedin, där framgår det också tydligt vad det är för slags synd det handlar om. Tydligen fanns det inte en enda rättfärdig förutom Abrahams släkting Lot och hans familj. De fick möjlighet att lämna Sodom innan Herren lät ett eldregn falla från himlen. Tyvärr blev Lots hustru förvandlad till en saltstod i det att hon såg sig tillbaka.
 
Det blir kanske Falkenberg farväl som vi går och ser.


Nu blev klockan alldeles för mycket igen.  God natt!


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback